Den sjätte gudinnan

Kali drar sig fram genom att tigga. Hon är 17 år, våldtagen och kastlös, och kämpar för att hålla sitt nyfödda barn vid liv. Amrita har svårt att gå efter den svåra brännskada hon fick då hennes man kastade ett brinnande spritkök på henne.

Men nu har Amrita jobb - och en mobiltelefon. På displayen skymtar Kali ibland MMS-bilder på stengudinnor, sådana som fanns i bytemplet där hemma, men hon frågar ingenting. Amrita ordnar saker åt folk med hjälp av mobilen, det förstår Kali.

Kali och Amrita är två av de utsatta kvinnor som den svenska läkaren Ellen Elg träffar på sitt FN-uppdrag i Indien. Ellen samarbetar med Madhu, en advokat med mänskliga rättigheter som specialitet. Madhu vill driva de utsatta kvinnornas fall i rätten men Kali och Amrita bestämmer sig för att skipa rättvisa på egen hand.


Lite hjälp på vägen får de också av den sjätte gudinnan, en ovärderlig antikvitet på väg ut på den internationella konstmarknaden. Kanske kan man "ordna" så att den tar en annan väg.

81970Vart är de på väg på flaket till sin hästkärra? Till ett bröllop eller något annat viktigt? Jag kan inte fråga, men jag får fotografera. Tack.

"Tät, spännande och engagerande. Med kylig klarsyn och undertryckt vrede skildras den grymma verklighet indiska kvinnor tvingas leva i. Amritas man bränner nästan ihjäl henne och Kali är våldtagen, utstött och ensam med ett litet barn. Tillsammans blir de starkare och lyckas utkräva hämnd - mot alla odds."

Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Som vanligt skriver Alfredsson sina deckare på ett inkännande och engagerat vis: det är fullkomligt omöjligt att värja sig mot kvinnornas öden."

Västerbottens Folkblad

"Enligt min mening är "Den sjätte gudinnan" Karin Alfredssons hittills bästa roman. Kriminalintrigen i den är väl konstruerad och spännande, men mer betydelsefullt blir både de kvinnoöden som återges, och Ellens Elgs försök att förstå den kultur som omger henne, mer fascinerande och mycket övertygande.
Alfredsson lyckas förnämligt väl integrera grundtema och handling, gestaltning och reflexioner till en tät och djupt engagerande helhet. "Den sjätte gudinnan" berättar om en nästan outhärdlig verklighet, och gör det på ett personligt, självklart och gripande sätt. Finns det i år någon annan svensk kriminalroman som lika väl förmår gestalta några lika angelägna frågor har åtminstone inte jag stött på den."

John-Henri Holmberg i Sydsvenskan

”Den senaste romanen om den svenska läkarten Ellen är inte någon deckare, som de tidigare varit. Däremot är det en spännande roman om förtryckta kvinnor som tar och får sin hämnd. Som vanligt är kvinnorna i Karin Alfredssons bok mångfacetterade och offer för ett manssamhälle. I Den sjätte gudinnan är vi i Indien där kvinnor slentrianmässigt förtrycks på ett hårresande sätt. Fruar som inte håller måttet kastas in i eldar, misshandlas eller stöts ut, kastlösa flickor utnyttjas skamligt av höga kasters män. Ofta anförs männen av sina mammor, som stödjer dem i förtrycket.

Det märks och känns att Karin Alfredsson gjort ordentlig research innan hon skrev boken. Varje kvinnoöde känns sant och rimligt. Förmodligen är verkligheten ännu råare, och kanske två kvinnor inte skulle kunna få sin hämnd på det sätt som nu sker. Men slutet gör det avskyvärda lättare att stå ut med.”

Helena Giertta i Journalisten

"Karin Alfredsson skriver inte helt lättsmält prosa; precis som Anna Jansson är hon lätt provocerande. Själv älskar jag den jobbiga Ellen Elg som i den nya boken omedelbart trasslar in sig när hon ska packa en väska och fara till Indien – hon är befriande vanlig. I denna den fjärde boken om våldet mot kvinnor i olika länder har Karin Alfredsson övergett den egentliga kriminalromanens mönster. Men vem bryr sig om det när berättelsen ändå är så spännande?”

Lotta Olsson I Dagens Nyheter

”I den fjärde boken om läkaren Ellen Elg är hon på FN-uppdrag i Indien. Temat är kvinnoförtryck och orättvisor och som vanligt är det träffande, vasst och viktigt. Ellen samarbetar med indiska advokaten Madhu och deras vägar korsas med misshandlade, våldtagna och kastlösa kvinnors. Flera kvinnors utsatta och svårt sargade livsöden vävs samman i en berättelse som inte väjer för svåra frågor kring kvinnans roll i ett patriarkaliskt samhälle.”

Marie-Louise Lidén i MåBra

"Alfredsson har en personlig stil och självsäker och trygg berättarröst. Ellen Elg är en intressant och lite kantig skapelse, inte helt olik en av genrens mer vresiga giganter: Sara Paretskys V.I. Warshawski."

Maria Neij, Bibliotekstjänst

"Ellen Elg möter sina egna fördomar och lyfter dem också. Den svenska förträffligheten får sig en och annan törn. Och precis som tidigare avslutar hon med ett matnyttigt faktamaterial.
Som läsare är man där till hundra procent, i en rörande och spännande berättelse där ingen detalj fuskas bort."

Liv Beckström, Kommunalarbetaren